Monday, October 31, 2016

PruBSN Warisan


Buletin Utama TV3, Memperkenalkan kepada masyrakat plan terbaharu dari Prudential BSN Takaful iaitu PLAN WARISAN... Plan yang Terbaik untuk melindungi Insan tersayang..
Peserta tidak perlu melakukan saringan medical (medical examination) NML (No Medical Limit)

Hubungi saya,

Hafiz Rahman | 012.378.9094 | PruBSN Takaful | http://HRtakaful.blogspot.my
#takafulisgood #hrtakaful #hr0123789094 #ssggroup #ssg8w3 #victoryempire #prudentialbsntakaful #prudential #sehatisejiwa #bukalahati #ikhlasberjuang #kitasama

Thursday, October 6, 2016

Penukaran Kad Debit ATM baharu Pin & Pay atas Arahan Bank Negara

Ramai yang telah sedia maklum bahawa bank-bank di Malaysia sudah mula menggunakan sistem Pin and Pay untuk semua jenis kad debit dan kad kredit, atas arahan Bank Negara Malaysia. Sistem ini dipercayai berupaya untuk mengekang penipuan kad kredit, dan kad debit. Ini bermakna setiap transaksi menggunakan kad kredit dan debit perlu memasukkan nombor pin untuk pengesahan. Tiada tanda tangan diperlukan.

Semua pengguna dan pelanggan bank-bank di Malaysia perlu menukarkan kad debit dan kredit ke sistem Pin and Pay selewat-lewatnya akhir tahun ini, walaupun ada sesetengah bank yang menetapkan tempoh untuk menggantikan lebih awal.


1) CIMB - Tukar Kad Debit CIMB Pin & Pay Mudah dan Pantas


Apa yang perlu saya sediakan adalah kad pengenalan dan kad ATM/Debit lama CIMB serta KPT (Kad Pengenalan). KPT diimbas, dan saya perlu isi nama, nombor kad pengenalan serta meletakkan dua tandatangan pada borang yang telah disediakan.


Lepas tandatangan, saya diminta untuk letakkan tandatangan pada belakang kad ATM/Debit CIMB yang baru ... dannnn .. walla .. dah siap. Pegawai bank akan berikan anda nombor pin untuk kad tersebut, dan anda boleh terus aktifkan kad ATM/Debit baru di mesin ATM CIMB. Anda akan diminta untuk tukarkan nombor pin yang baru untuk membolehkan urusniaga.

Oh ya, fungsi kad Debit pada kad ATM baru adalah satu option - iaitu menggunakan Pin & Pay. Anda boleh activate terus, dan akan dikenakan bayaran tahunan, kalau tak silap saya dalam berbelas ringgit. Kalau tak nak, beritahu sahaja pada pegawai bank ... huhu.

Mudah je kan?


Sembang Info Pegawai Bank Tentang Tukar Kad ATM/CIMB Baru

Saya pun tanya pada pegawai bank CIMB ..

"Encik, hanya orang dapat email macam saya je ke kena tukar kad?" tanya saya, lelaki terkacak dalam bank tu... huhu
"Ehh tak .. ada yang terima email, ada yang terima SMS suruh datang ambil kad baru ..." jawab pegawai bank yang boleh tahan kacaknya dari saya.
"Abis? macam isteri saya tak terima apa-apa .. macam mana?" tanya saya lagi sebab sayangkan isteri dan akaun banknya.
"Boleh suruh dia datang sini .. tukar terus .. tak ada masalah ..." kata pegawai bank tersebut dengan muka tersenyum-senyum.

Camner? Jelas?

Boleh pergi tukar kad CIMB anda, cuma untuk kad ATM/Debit sahaja. Sebab saya nak tukarkan kad kredit ke sistem tu .. tak dibaginya ... uhh mushkil pulak. So saya diamkan ajerr....

Harap cerita dan info di atas dapat berikan sedikit pencerahan mengenai proses nak tukarkan kad ATM/Debit CIMB versi Pin & Pay yang baru.

Jangan lupa kongsikan kepada rakan lain ye.

Untuk info mengenai sistem Pin & Pay ini, anda boleh rujuk laman web berikut - https://pinandpay.com.my/en/cardholder.html


2) Maybank - Langkah-Langkah Untuk Tukar Kad ATM/Debit Maybank Secara Online


Apa yang perlu anda lakukan ialah dengan login ke Maybank2u.com.my, dan pilih menu seperti ditunjukkan di bawah ini; anda kemudian dikehendaki memasukkan alamat rumah kediaman terkini untuk proses pengeposan kad debit Maybank. Anda juga akan menerima 6 digit pin sementara untuk kad baharu Pin and Pay.

Info Berkaitan Penukaran Sistem Pin & Pay

Mulai 1 Julai 2017, tiada lagi transaksi yang melibatkan kad debit/kad kredit yang memerlukan tandatangan, sebaliknya digantikan dengan memasukkan 6 digit pin agar transaksi urusniaga tersebut diterima. Jadi, kepada anda yang masih belum menukar kad debit atau kredit ke sistem Pin and Pay ini, sila lakukan dengan segera.
Untuk info tambahan, pengguna yang menggunakan sistem ini juga akan peroleh kemudahan pembayaran tanpa swipe, hanya sentuh dan pembayaran (dengan had tertentu) akan dilaksanakan secara automatik. Tiada pin perlu dimasukkan. Beberapa lagi info tambahan yang perlu anda tahu mengenai penukaran ke sistem Pin and Pay ini:
  1. Transaksi melalui internet dan telefon tidak memerlukan kita memasukkan nombor pin.
  2. Transaksi tanpa sentuh kurang dari RM250, tidak memerlukan kita memasukkan nombor pin, anda juga boleh hadkan jumlah nilai untuk transaksi ini. 
  3. Transaksi di pam stesen minyak layan diri tidak memerlukan anda memasukkan nombor pin. Jumlah prapembayaran (autodebit) akan dikenakan pada kad terlebih dahulu sebanyak RM200.
  4. Transaksi di terminal kad yang tidak menyokong sistem Pin and Pay, masih perlu menurunkan tandatangan untuk pengesahan. Namun, dengan penetapan 1 Julai 2017 sebagai tarikh akhir penukaran sistem, saya pasti banyak peruncit akan tukarkan ke sistem baru.

Untuk info tambahan bagi anda memahami sistem Pin and Pay ini, boleh layari laman web berikut: https://pinandpay.com.my/en/cardholder.html

Semoga bermanfaat.


Semasa sihat dan mampu Takaful/Insurans adalah perkara LAST yang anda cari, tapi bila anda "pergi" Takaful/Insurans adalah perkara FIRST yang waris anda cari.
  • Jika saya hadir pada AWAL MASA Anda (Hidup & Sihat), Saya akan sediakan portfolio Takaful untuk Anda. (Kerja Saya) #bukalahati
  • Jika saya hadir pada AKHIR MASA Anda (Mati/Sakit), Saya cuba "bantu yang termampu" untuk keluarga yang memerlukan. (Kebajikan Saya)


Hubungi saya,

Hafiz Rahman | 012.378.9094 | PruBSN Takaful | http://HRtakaful.blogspot.my
#takafulisgood #hrtakaful #hr0123789094 #ssggroup #ssg8w3 #victoryempire #prudentialbsntakaful #prudential #sehatisejiwa #bukalahati #ikhlasberjuang #kitasama

Tuesday, October 4, 2016

Budget 2017 Kepentingan Insurans Kesihatan

Dua soalan bakal ditanya bila masuk hospital swasta:-
(1) GL company? atau (2) Insurans/Takaful? 

Kebanyakkan Hospital swasta dah upgrade fasiliti, ada perlatan baru yang canggih untuk tampung permintaan "ramai" dan pastinya kos rawatan semakin meningkat.


Hafiz Rahman | 012.378.9094 | PruBSN Takaful
HRtakaful.blogspot.my #takafulisgood

Thursday, September 22, 2016

Kisah Lelaki Kahwin Dua (Berani buat, Berani tanggung)

Kisah Lelaki Kahwin Dua (Berani buat, Berani tanggung)

En Aiman merupakan seorang pekerja di salah sebuah syarikat telekomunikasi tersohor di Malaysia. Dengan reputasi syarikat dan prestasinya yang cemerlang selama perkhidmatan beliau, En Aiman merupakan salah seorang yang berjawatan senior dalam syarikat dan pekerjaannya memerlukannya beliau sentiasa terbang menaiki pesawat untuk keluar negara dan negeri atas urusan kerja. En Aiman juga merupakan seorang suami kepada 2 orang isteri dan 6 orang anak dari kedua-dua isterinya. For sure lah En Aimin sayang pada isteri-isterinya dan anak-anaknya dan bahagia bersama mereka. Sepanjang berumahtangga En Aiman lah yang menanggung hampir semua perbelanjaan ahli keluarganya.

Panjang cerita pendek(long story short) En Aiman tengok berita di TV pad Mac 2014 tentang kehilangan pesawat MH370 dari radar dan tiada khabar berita tentang penumpang-penumpang serta krew-krew pesawat berkenaan tapi ketika itu kejutan buat semua rakyat Malaysia termasuk waris-waris penumpang-penumpang serta krew-krew pesawat. Dalam tahun yang sama juga Malaysia sekali lagi dgemparkan apabila berita menyiarkan pesawat MH17 yang ditembak jatuh di Rusia pada Julai, 2014 yang menyebabkan kematian semua penumpang-penumpang termasuk krew-krew pesawat berkenaan. Masa berlalu begitu pantas kemudian sekali lagi Malaysia digemparkan pada April 2015, 6 penumpang termasuk VIP dalam nahas helikopter jenis S365 yang terhempas di Jalan Sungai Lalang, Kampung Pasir Baru, Semenyih. Kemudian pada Mei 2016 - berlaku nahas helikopter AS350 Squirrel terhempas di Sebuyau Sarawak yang membawa 6 penumpang VIP termasuk juruterbang.



Saat ini En Aiman yang kerap berulang menaiki pesawat atas urusan kerja mula bimbang akan dirinya kerana setiap kali beliau keluar bertugas sentiasa memikirkan nasib keluarganya sekiranya berlaku apa-apa pada dirinya. Bagaimana makan minum, pakai, tempat tinggal serta perbelanjaan isteri-isteri dan anak-anaknya jika ketiadaannya..
En Aiman fikir beliau perlu lakukan sesuatu demi memelihara nasib ahli keluarganya kerana masa berlalu begitu pantas. Titik tolak pada Jun 2016 En Aiman memutuskan untuk bertemu dengan perunding Takaful untuk memiliki portfolio Takaful yang boleh diHIBAHkan sejumlah RM 1,500,000 kepada isteri-isterinya untuk diagihkan samarata bagi mereka meneruskan kehidupan menanggung anak-anaknya serta memudahkan mereka untuk menguruskan tuntutan harta selepas pemergiannya kerana beliau tahu yang kos untuk menuntut harta pusaka menelan belanja yang sangat tinggi serta perlu dibayar secara tunai dan proses tuntutan memakan masa yang sangat panjang. Beliau juga tidak mahu waris-warisnya saling berebut kelak.
“Dan orang-orang yang akan meninggal dunia di antara kamu dan meninggalkan isteri, hendaklah berwasiat untuk isteri-isterinya, (yaitu) diberi nafkah hingga setahun lamanya dan tidak disuruh pindah (dari rumahnya). Akan tetapi jika mereka pindah (sendiri), maka tidak ada dosa bagimu (wali atau waris dari yang meninggal) membiarkan mereka berbuat yang ma’ruf terhadap diri mereka. Dan Allah Mahaperkasa lagi Mahabijaksana.” (Al-Baqarah: 240).
Semasa sihat dan mampu Takaful/Insurans adalah perkara LAST yang anda cari, tapi bila anda "pergi" Takaful/Insurans adalah perkara FIRST yang waris anda cari.
  • Jika saya hadir pada AWAL MASA Anda (Hidup & Sihat), Saya akan sediakan portfolio Takaful untuk Anda. (Kerja Saya) #bukalahati
  • Jika saya hadir pada AKHIR MASA Anda (Mati/Sakit), Saya cuba "bantu yang termampu" untuk keluarga yang memerlukan. (Kebajikan Saya)


Hubungi saya,

Hafiz Rahman | 012.378.9094 | PruBSN Takaful | http://HRtakaful.blogspot.my

#takafulisgood #hrtakaful #hr0123789094 #ssggroup #ssg8w3 #victoryempire #prudentialbsntakaful #prudential #sehatisejiwa #bukalahati #ikhlasberjuang #kitasama
*gambar hiasan

Tuesday, March 15, 2016

Takaful vs. Conventional

Takaful vs. Conventional

There are a number of significant differences between Takaful and conventional insurance companies. Takaful companies not only follow the principles of Shari’a, but also have distinctive features compared to conventional companies.

The following is a comparison between Takaful and conventional insurance companies:

Takaful Companies
Conventional Insurance Companies

Takaful is based on mutual cooperation.
Conventional insurance is based solely on commercial factors.

Takaful is free from interest (Riba), gambling, (Maysir), and uncertainty (Gharar).
Conventional insurance includes elements of interest, gambling, and uncertainty.

All or part of the contribution paid by the Participant is a donation to the Takaful Fund, which helps other Participants by providing protection against potential risks.

The premium is paid to conventional insurance companies and is owned by them in exchange for bearing all expected risks.
Takaful companies are subject to the governing law as well as a Shari’a Supervisory Board.

Conventional companies are only subject to the governing laws.
There is a full segregation between the ParticipantsTakaful Fund account and the shareholders' accounts.

Premium paid by the Policyholder is considered as income to the company, belonging to the shareholders.
Any surplus in the Takaful Fund is shared among Participants only, and the investment profits are distributed among Participants and shareholders on the basis of Mudaraba or Wakala models.

All surpluses and profits belong to the shareholders only.
In case of the deficit of a Participants’ Takaful Fund, theTakaful operator (Wakeel) provides free interest loan (QardHasan) to the Participants.

In case of deficit, the conventional  insurance  company covers the risks.
The Plan Owners’ and shareholders’ capital is invested in investment funds that are Shari’a compliant.

The capital of the premium is invested in funds and investment channels that are not necessarily Shari’a compliant.
Takaful companies have re-insurance with Re-Takafulcompanies or with conventional re-insurance companies that adhere to certain conditions of Shari’a.
Conventional insurance companies do not necessarily have re-insurance with re-insurance companies that abide by Shari’a principles.


Untuk keterangan lanjut & temujanji, sila hubungi:


Hafiz Rahman (HR)

Perunding Takaful
PruBSN Takaful | SSG Agency
H/P: .012.-.378.9094.

Sekian, Wassalam